saltar al contingut principal
Cercar
URV

Parlant Posthumanament


"Posthumanamente hablando" és un cicle que consisteix en una sèrie de converses sobre les transformacions tecnocientífiques observades des de les pràctiques artístiques contemporànies. El dilluns 30 d'octubre, ens hi sumem amb l'activitat "Algun lugar encontraré", organitzat amb l'Aula de Cinema i Arts Audiovisuals de la URV, una projecció d'unes peces audiovisuals que reflexionen críticament sobre les tensions entre desenvolupament tecnològic i medi ambient, i una conversa posterior.

La primera part de l'activitat serà un visionat de quatre peces audiovisuals, amb una durada total de 35 minuts:

  • Algún lugar encontraré (2008) Nicolás Sánchez
  • PetroPorn (2017), Lucía Egaña Rojas, Juana Guerrero & Isabel Torres
  • Umbra (2021), Elisa Balmaceda
  • Camino a la sanación: Leche Holográfica (2021) Nicole L'Huiller & Patricia Domínguez

Tot seguit, es farà una conversa amb la comissària Valentina Montero, l'artista Constanza Piña i la investigadora Federica Matelli. Moderarà Vanina Hofman, directora de l'Aula de Cinema i Arts Audiovisuals de la URV.

Aquesta activitat està organitzada per l'Aula de Cinema i Arts Audiovisuals (URV), PAM. Plataforma Arte y Medios i Mèdol - Centre d'Arts Contemporànies de Tarragona. El cicle "Posthumanamente hablando" compta amb el recolzament de la Bienal de Artes Mediales de Santiago de Chile.

Biografia de les participants

Valentina Montero és curadora independent i acadèmica especialitzada en arts medials, doctora per la Universitat de Barcelona. Actualment és professora al Magíster d'Arts Medials de la Universitat de Xile; professora associada i directora del Magíster en Investigació-Creació de la image, i integrant del cos acadèmic del Doctorat interdisciplinari en Humanitats del CIDOC (Centre de Documentació i Investigació) de la Universitat Finis Terrae. A més, dirigeix PAM / Plataforma Arte y Medios, espai dedicat a la difusió d'arts experimentals basades en ciències i tecnologies i és investigadora ANID / Fondecyt.


Constanza Piña és artista visual, ballarina, investigadora i educadora independent enfocada en l'experimentació amb mitjans electrònics, tecnologies lliures i metodologies DIWO (fes-ho amb altres / fem-ho junts). Les seves propostes artístiques es presenten en diversos formats integrant dansa, performance sonores i obres de caràcter participatiu. El seu treball explora el soroll com a fenomen sonor, polític i cultural. Fa una reflexió sobre els conjunts humà / no-humà tecnològics i el rol de les màquines en la nostra cultura. Forma part de diferents col·lectius de dones i dissidències com el laboratori d'art i tecnologia Chimbalab (2009-2011), Híbridas y Quimeras: Mujeres en la experimentación sonora y electrónica (2018-2021) i és fundadora del Encuentro Tecnofeminista Cyborgrrrls a Ciutat de Mèxic (2017-2021) i del festival i segell Fuck the soundcheck! Contra la violència sexista a les proves de so (2019-2021).


Federica Matelli és investigadora, professora i comissària independent. Ha participat al cicle Terrassa Comissariat 2021 amb el projecte titulat Ciutat. El futur no té data, la publicació final del qual va guanyar un premi ADG Laus 2022 (bronze) de Disseny Gràfic i Comunicació Visual de FAD. És doctora en teoria i història de l'art contemporani per la Universitat de Barcelona i llicenciada en Filosofia. Proposa l'estudi de la pràctica artística lligat a allò quotidià en connexió amb altres disciplines, com la filosofia, la sociologia o els estudis culturals. Professora associada al Grau de Belles Arts de BAU, doctora associada del grup d'investigació Art, Globalització i Interculturalitat (AGI) de la Universitat de Barcelona i GREDITS (Grup d'investigació en disseny i transformació social de BAU). Del 2018 al 2022 ha col·laborat amb l'editorial Materia Oscura i actualment col·labora amb l'editorial Holobionte.


Vanina Hofman és investigadora, docent i productora cultural. Centra el seu treball en l'arxiu i la preservació de l'art tecnològic, la construcció de narratives no convencionals, l'arqueologia dels mitjans i les materialitats digitals. En aquesta línia ha publicat el llibre "Prácticas divergentes de preservación del
arte de los medios. Recordar y olvidar en la cultura digital" (Prometeo Libro, 2019) a través d'un premi Investiga-Cultura. També ha publicat articles a revistes com Artnodes Journal on Art. Science and Technology, Acoustic Space o InCirculation i ha presentat el seu treball en conferències i tallers a nivell local i internacional. És professora del Departament d'Història i Història de l'Art de la Universitat Rovira i Virgili, i des del 2003, directora de l'Aula de Cinema i Arts Audiovisuals. Forma part del grup de recerca MIRMED-GIAC (URV, Universitat Autònoma de Barcelona e Institut Català d'Arqueologia Clàssica) i actualment és investigadora del I+D Mesjenet.