Projectes
ACTIVITATS DE RECERCA I TRASNFERÈNCIA 2023 - 2024 (T23370S)
1. ANÀLISI DE L'ARTESANIA EN L'OFERTA I LA PROMOCIÓ TURÍSTICA DE LA COSTA DAURADA
Què s'ha fet
Aquest projecte s'ha centrat en identificar i analitzar el teixit artesà de la província de Tarragona com a recurs turístic potencial. S'ha dut a terme una recerca sistemàtica a través de webs municipals, consells comarcals i oficines de turisme per localitzar artesans actius, elaborar una base de dades preliminar i entendre el marc legal que regula l'activitat artesanal. S'ha prioritzat l'artesania material (textil, vidre, vímet, ceràmica, etc.) en detriment de la gastronòmica.
Conclusions principals
- Hi ha una gran riquesa d'oficis artesans, però poca visibilitat institucional. El 73% de les webs turístiques de la Costa Daurada no fan referència als artesans locals.
- Es constata una manca d'associacionisme fort i una dispersió d'iniciatives, tot i que hi ha exemples destacats com les dones cistelleres del Gaià o l'Escola de Puntaires de l'Espluga de Francolí.
- Les fires d'artesania sovint no tenen continuïtat, i els artesans locals hi estan poc representats.
Propostes de millora
- Crear rutes temàtiques.
- Desenvolupar una web o núvol de dades amb informació actualitzada.
- Editar un díptic trimestral sobre fires.
- Fomentar la formació en comunicació i atenció al client per als artesans, així com revalorar el carnet d'artesà.
2. LA SOSTENIBILITAT AMBIENTAL DELS HOTELS I CÀMPINGS DE LA COSTA DAURADA A TRAVÉS DE L'ANÀLISI WEB
Què s'ha fet
S'ha analitzat com els establiments d'allotjament turístic (hotels i càmpings) comuniquen els seus compromisos i accions en matèria de sostenibilitat a través de les seves pàgines web. S'han revisat 200 webs d'hotels i 47 de càmpings de la Costa Daurada per determinar si inclouen seccions dedicades a la sostenibilitat i quines mesures específiques hi apareixen.
Conclusions principals
- Només el 34% dels hotels i el 25,5% dels càmpings inclouen informació específica sobre sostenibilitat al seu web.
- Els compromisos genèrics són freqüents (ex: reciclar o estalviar aigua), però manquen dades concretes i indicadors mesurables.
- Les accions més comuns es refereixen a la reducció de residus i el consum d'aigua o energia, però sovint no s'especifiquen ni es quantifiquen.
Propostes de millora
- Apostar per mesures visibles i comunicables, com l'instal·lació de plaques solars, l'ús d'energies renovables, certificacions ambientals, l'eliminació de plàstics d'un sol ús o la col·laboració amb productors locals.
- Fer de la sostenibilitat una estratègia de diferenciació competitiva, especialment en un context de vulnerabilitat climàtica.
3. COM COMUNICAR LA SOSTENIBILITAT AMBIENTAL EN EL SECTOR TURÍSTIC?
Què s'ha fet
Aquest projecte complementa l'anterior i se centra en com millorar la comunicació de la sostenibilitat ambiental per part de les empreses i destinacions turístiques. S'han identificat bones pràctiques i canals efectius per transmetre accions sostenibles tant en línia com fora d'ella.
Conclusions principals
- Cal fer visible la sostenibilitat mitjançant pestanyes específiques a les webs, destacats a xarxes socials i continguts en butlletins electrònics.
- La comunicació també ha d'estar present físicament als establiments, mitjançant cartelleria, productes sostenibles, informatius a les habitacions, exposicions o col·laboracions amb productors locals.
Propostes de millora
- Incorporar tallers, experiències i rutes guiades amb valors sostenibles.
- Implicar el personal, formant-lo com a ambaixador de la sostenibilitat.
- Oferir recompenses als clients per comportaments sostenibles o crear productes de marxandatge ecològics.
4. ANÀLISI DE L'ACCESSIBILITAT WEB EN LA PROMOCIÓ I L'OFERTA TURÍSTICA DE LA COSTA DAURADA
Què s'ha fet
S'han avaluat 34 webs oficials de promoció turística (municipals, comarcals, provincials i autonòmiques) per mesurar-ne el grau d'accessibilitat digital utilitzant l'eina AccessMonitor, basada en els criteris WCAG 2.1. A més, s'ha analitzat la presència de contingut específic sobre turisme accessible.
Conclusions principals
- La puntuació mitjana d'accessibilitat és acceptable (7,94/10), però només 3 webs inclouen una secció específica sobre turisme accessible.
- La informació sobre accessibilitat es limita majoritàriament a les platges; gairebé no es mencionen museus, allotjaments o rutes accessibles.
- Les declaracions d'accessibilitat només apareixen en 11 de les 34 webs, i sovint presenten incompliments normatius.
- Hi ha un dèficit generalitzat de contingut accessible i inclusiu, tant en el disseny web com en la informació ofertada.
Propostes de millora
- Millorar la coordinació entre institucions.
- Actualitzar els portals web.
- Formar professionals en accessibilitat digital.
- Apostar clarament pel turisme universal com a dret i com a oportunitat de diferenciació.