saltar al contingut principal
Cercar
URV

Projectes


ACTIVITATS DE RECERCA I TRASNFERÈNCIA 2023 - 2024 (T23370S)​

Què s'ha fet

Aquest projecte s'ha centrat en identificar i analitzar el teixit artesà de la província de Tarragona com a recurs turístic potencial. S'ha dut a terme una recerca sistemàtica a través de webs municipals, consells comarcals i oficines de turisme per localitzar artesans actius, elaborar una base de dades preliminar i entendre el marc legal que regula l'activitat artesanal. S'ha prioritzat l'artesania material (textil, vidre, vímet, ceràmica, etc.) en detriment de la gastronòmica.

Conclusions principals

  • Hi ha una gran riquesa d'oficis artesans, però poca visibilitat institucional. El 73% de les webs turístiques de la Costa Daurada no fan referència als artesans locals.
  • Es constata una manca d'associacionisme fort i una dispersió d'iniciatives, tot i que hi ha exemples destacats com les dones cistelleres del Gaià o l'Escola de Puntaires de l'Espluga de Francolí.
  • Les fires d'artesania sovint no tenen continuïtat, i els artesans locals hi estan poc representats.

Propostes de millora

  • Crear rutes temàtiques.
  • Desenvolupar una web o núvol de dades amb informació actualitzada.
  • Editar un díptic trimestral sobre fires.
  • Fomentar la formació en comunicació i atenció al client per als artesans, així com revalorar el carnet d'artesà.

Què s'ha fet

S'ha analitzat com els establiments d'allotjament turístic (hotels i càmpings) comuniquen els seus compromisos i accions en matèria de sostenibilitat a través de les seves pàgines web. S'han revisat 200 webs d'hotels i 47 de càmpings de la Costa Daurada per determinar si inclouen seccions dedicades a la sostenibilitat i quines mesures específiques hi apareixen.

Conclusions principals

  • Només el 34% dels hotels i el 25,5% dels càmpings inclouen informació específica sobre sostenibilitat al seu web.
  • Els compromisos genèrics són freqüents (ex: reciclar o estalviar aigua), però manquen dades concretes i indicadors mesurables.
  • Les accions més comuns es refereixen a la reducció de residus i el consum d'aigua o energia, però sovint no s'especifiquen ni es quantifiquen.

Propostes de millora

  • Apostar per mesures visibles i comunicables, com l'instal·lació de plaques solars, l'ús d'energies renovables, certificacions ambientals, l'eliminació de plàstics d'un sol ús o la col·laboració amb productors locals.
  • Fer de la sostenibilitat una estratègia de diferenciació competitiva, especialment en un context de vulnerabilitat climàtica.

Què s'ha fet

Aquest projecte complementa l'anterior i se centra en com millorar la comunicació de la sostenibilitat ambiental per part de les empreses i destinacions turístiques. S'han identificat bones pràctiques i canals efectius per transmetre accions sostenibles tant en línia com fora d'ella.

Conclusions principals

  • Cal fer visible la sostenibilitat mitjançant pestanyes específiques a les webs, destacats a xarxes socials i continguts en butlletins electrònics.
  • La comunicació també ha d'estar present físicament als establiments, mitjançant cartelleria, productes sostenibles, informatius a les habitacions, exposicions o col·laboracions amb productors locals.

Propostes de millora

  • Incorporar tallers, experiències i rutes guiades amb valors sostenibles.
  • Implicar el personal, formant-lo com a ambaixador de la sostenibilitat.
  • Oferir recompenses als clients per comportaments sostenibles o crear productes de marxandatge ecològics.

Què s'ha fet

S'han avaluat 34 webs oficials de promoció turística (municipals, comarcals, provincials i autonòmiques) per mesurar-ne el grau d'accessibilitat digital utilitzant l'eina AccessMonitor, basada en els criteris WCAG 2.1. A més, s'ha analitzat la presència de contingut específic sobre turisme accessible.

Conclusions principals

  • La puntuació mitjana d'accessibilitat és acceptable (7,94/10), però només 3 webs inclouen una secció específica sobre turisme accessible.
  • La informació sobre accessibilitat es limita majoritàriament a les platges; gairebé no es mencionen museus, allotjaments o rutes accessibles.
  • Les declaracions d'accessibilitat només apareixen en 11 de les 34 webs, i sovint presenten incompliments normatius.
  • Hi ha un dèficit generalitzat de contingut accessible i inclusiu, tant en el disseny web com en la informació ofertada.

Propostes de millora

  • Millorar la coordinació entre institucions.
  • Actualitzar els portals web.
  • Formar professionals en accessibilitat digital.
  • Apostar clarament pel turisme universal com a dret i com a oportunitat de diferenciació.

INFORME GLOBAL DEL PROJECTE