Jocs científics per a l'aula: Splashcraft i Aquanet
A qui va dirigit
Alumnes de primària de centres on la llengua vehicular sigui el català
Qui ho organitza
Organitzada per les facultats amb estudis de l'àmbit de l'economia i de l'empresa de les universitats públiques espanyoles
Tipus d'activitat
Competició
Àmbit
Coneixement del medi natural
Descripció
Splashcraft i Aquanet són dues propostes lúdiques i educatives creades per apropar la ciència a l'alumnat de primària a través del joc, l'experimentació i la cooperació. Ambdues activitats es poden cedir a escoles com a recurs per treballar les ciències d'una manera innovadora, vivencial i significativa.
Splashcraft és un escape room científic adreçat a alumnes de 5è i 6è de primària, on els equips es converteixen en operadors d'una planta potabilitzadora i han de superar quatre proves per aconseguir un codi final. Basat en el learn by doing, combina vídeos explicatius, reptes cognitius i experiments pràctics en quatre etapes: energètica, química, física i biològica. El joc introdueix conceptes com el pH, l'ús de filtres, la separació de substàncies o l'eliminació de microorganismes. Amb materials senzills com vinagre, sorra o làmpades UV, Splashcraft fomenta competències científiques i matemàtiques, el treball en equip i la consciència sobre l'ús responsable de l'aigua. A més, es basa en la planta real del Consorci d'Aigües de Tarragona, reforçant la connexió amb l'entorn.
Aquanet és un joc de taula cooperatiu adreçat a infants a partir de 10 anys, on quatre jugadors assumeixen rols científics (hidròleg, tècnic/a de qualitat, operador/a de planta i enginyer/a ambiental) per resoldre crisis de l'aigua en diferents ecosistemes (ciutat, platja, muntanya i bosc). En 45 minuts han de col·laborar, respondre preguntes científiques i reunir les eines necessàries per fer experiments relacionats amb la contaminació i el tractament de l'aigua, amb materials com te, imants o bicarbonat. El joc promou el pensament crític, la sostenibilitat i la col·laboració activa entre iguals.
Ambdós jocs són recursos idonis per a l'aula: fomenten l'alfabetització científica, treballen valors ambientals i transformen el joc en una eina poderosa d'aprenentatge transversal i competencial.
L'objectiu és resoldre les crisis de l'aigua a quatre regions (platja, muntanya, bosc i ciutat) en menys de 45 minuts. Per superar cada repte, cal respondre preguntes científiques, aconseguir eines i dur a terme experiments pràctics amb materials senzills com vinagre, te, detergents o imants. Cada jugador ha de col·laborar amb la resta per intercanviar recursos, ajudar en situacions complicades i gestionar bé el temps. El joc fomenta el treball en equip, el pensament crític i el coneixement científic relacionat amb el cicle de l'aigua, la contaminació i les estratègies de filtració i depuració. A més, integra l'experimentació com a part activa del joc, fent que l'aprenentatge sigui vivencial i significatiu. Aquanet és una eina educativa ideal per introduir la ciència de forma lúdica, sostenible i col·laborativa.
Calendari
Durant tot el curs
Inscripcions entre febrer i març
Contacte
Correu a barbara.vastenavond@urv.cat
Inscripcions durant el curs prèvia sol·licitud per correu electrònic.
