Ainhoa Lapera Santamaria
CAT.
Aquí observem l'Església de Sant Joan, localitzada a la plaça de Sant Joan a Lleida, fotografiada el 1936 per Ramon Rius, que va deixar el seu lloc com a forner per documentar la realitat dels carrers lleidatans. A la imatge original, l'església havia estat cremada per l'acció anticlerical republicana i transformada en un magatzem per a l'abastament d'una població patint per l'esclat de la Guerra Civil Espanyola. Trobem una imatge que, encara que el seu exterior es manté, per dins ha estat destruït, estat que podem extrapolar al moment sociopolític en què s'ubica, essent símbol de la inestabilitat del poder i la situació desesperant. És un exemple d'història des de baix i respon a l'interès per la recuperació de la memòria històrica.
L'edifici ha estat restaurat i tornat a la seva funció original, com veiem a la refotografia. Serveix com a lloc litúrgic i cerimonial, i va ser l'església que vaig conèixer al meu bateig i altres visites esporàdiques. Per la relació amb el seu entorn, ja no és indispensable per a la supervivència, i està sufocat pel panorama comercial circumdant. Pateix un altre tipus de buit, malgrat sobreviure a la història. El passat, encara que restaurat, continua present en un espai que ha canviat vertiginosament, i ens demostra la presència que té al nostre paisatge urbà, polític i familiar. La Guerra Civil no és una ferida tancada, ja que és present als avis que visitem cada cert temps, o a les esglésies de la nostra ciutat.
CAST.
Aquí observamos la Iglesia de Sant Joan, localizada en la Plaça de Sant Joan en Lleida, fotografiada en 1936 per Ramon Rius, quien dejó su puesto como panadero para documentar la realidad de las calles leridanas. En la imagen original, la iglesia había sido quemada por la acción anticlerical republicana, y transformada en un almacén para el abastecimiento de una población sufriendo por el estallido de la Guerra Civil Española. Encontramos una imagen que, aunque su exterior se mantiene, por dentro ha sido destruido, estado que podemos extrapolar al momento sociopolítico en el que se ubica, siendo símbolo de la inestabilidad del poder y la situación desesperante. Es un ejemplo de historia desde abajo, y responde al interés por la recuperación de la memoria histórica.
El edificio ha sido restaurado y devuelto a su función original, como vemos en la refotografía. Sirve como lugar litúrgico y ceremonial, y fue la iglesia que conocí en mi bautizo y otras visitas esporádicas. Por la relación con su entorno, ya no es indispensable para la supervivencia, y se halla sofocado por el panorama comercial circundante. Padece otro tipo de vacío, a pesar de sobrevivir a la historia. El pasado, aunque restaurado, sigue presente en un espacio que ha cambiado vertiginosamente, y nos demuestra la presencia que tiene en nuestro paisaje urbano, político y familiar. La Guerra Civil no es una herida cerrada, pues se halla presente en los abuelos que visitamos cada cierto tiempo, o en las iglesias de nuestra ciudad.
ENG.
Here we see the Church of Sant Joan, located in Plaça de Sant Joan in Lleida, photographed in 1936 by Ramon Rius, who left his job as a baker to document the reality of the streets of Lleida. In the original image, the church had been burned by Republican anti-clerical action and transformed into a warehouse to supply a population suffering from the outbreak of the Spanish Civil War. We find an image that, although its exterior remains intact, its interior has been destroyed, a state we can extrapolate to the sociopolitical moment in which it is located, symbolizing the instability of power and the desperate situation. It is an example of history from below, and responds to the interest in the recovery of historical memory.
The building has been restored and returned to its original function, as we see in the rephotograph. It serves as a liturgical and ceremonial site, and was the church I met during my baptism and on other sporadic visits. Because of its relationship with its surroundings, it is no longer indispensable for survival, and is suffocated by the surrounding commercial landscape. It suffers from a different kind of emptiness, despite surviving history. The past, although restored, remains present in a space that has changed dramatically, and demonstrates its presence in our urban, political, and familial landscape. The Civil War is not a closed wound, as it is present in the grandparents we visit from time to time, or in the churches of our city.