Pròleg


Aquest 2016 farà deu anys que el Consell Social de la Universitat Rovira i Virgili va crear aquest premi amb la finalitat de reconèixer els millors treballs de recerca de batxillerat i els de síntesi de cicles formatius de grau superior. Tres anys més tard, es va ampliar amb el premi Maria Helena Maseras a un treball de recerca de batxillerat en estudis de dones i gènere. El llibre que teniu a les mans recopila els treballs premiats els anys 2014 i 2015, en la vuitena i novena edició respectivament.

Un dels principals eixos estratègics del Consell Social és promoure el lligam de les institucions i organitzacions del territori amb la Universitat. Les nou edicions ja acomplertes d'aquests premis han consolidat sobradament aquell projecte inicial nascut per servir d'enllaç entre els centres d'ensenyament de secundària i la Universitat Rovira i Virgili. Es fomenta així la continuïtat dels mètodes d'aprenentatge en la transició de l'ensenyament secundari a l'ensenyament superior.

El grau de participació i la qualitat dels treballs que s'hi presenten demostren la consolidació que han assolit aquests premis. Els resums dels treballs guanyadors estan recopilats en aquesta publicació i els treballs complets i els actes de lliurament de les dues darreres edicions es troben a la nostra pàgina web.

El treball de recerca o els crèdits de síntesi que l'alumne prepara en l'última fase de l'ensenyament secundari l'inicia en la forma en què haurà treballar durant els estudis superiors a la universitat. Són, sens dubte, un vehicle potent per començar a desplegar les seves habilitats per desenvolupar un tema, arribar a conclusions i exposar els resultats del treball. Vull destacar la novetat que es va posar en marxa durant la darrera entrega dels premis, que suposa una clara demostració de l'alt nivell d'excel·lència que han assolit aquests guardons. Em refereixo a l'exposició pública i sintètica de cada treball guanyador de la darrera edició.

Hem de felicitar-nos tots per aquests resultats: familiars, amics, tutors, professors, tant d'ensenyament secundari com universitaris, etc., perquè els guanyadors del premi aplegats en aquest llibre són ara a la primera etapa formativa universitària. Més tard, seguint l'exemple dels seus antecessors, entraran al món laboral o seguiran a la Universitat en l'àmbit de la recerca i obtindran el títol de doctor. I seguint també l'exemple dels seus antecessors, podran retornar a la societat, amb la seva feina, allò que la societat els ha ofert: una educació pública capdavantera i de qualitat, que competeix amb la que ofereixen altres centres de reconegut prestigi global.

Amb aquests exemples vull engrescar els alumnes que ara comencen a fer el treball de recerca que el presentin i optin als premis. I també els professors tutors dels centres de secundària que els dirigeixen, perquè animin els alumnes a fer un treball excel·lent, que determini la seva manera de treballar i de fer en el futur i a presentar-se a la propera convocatòria del premi.

Finalment vull agrair als autors, tutors, membres del jurat, personal de Consell Social, Servei de Publicacions i Servei de Recursos Educatius la participació en tot el procés del premi, i en l'elaboració i l'edició del llibre.

 

Joan Pedrerol Gallego
President del Consell Social

« anterior | següent »