saltar al contingut principal
Cercar
URV

Curs Universitat d'Estiu URV 2015 - Ferrocarril, turisme i sostenibilitat: una perspectiva des de la Costa Daurada


La sala d'actes del Centre Cultural de Cambrils va acollir el passat dijous dia 18 de juny el curs d'estiu de la Universitat Rovira i Virgili: "Ferrocarril, turisme i sostenibilitat: una perspectiva des de la Costa Daurada", coordinat pel Dr. Aaron Gutiérrez, professor del Departament de Geografia de la URV.

El curs ha comptat amb el patrocini de la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible, que va convocar 9 beques de matrícula.

El curs va ser presentat per l'alcaldessa de Cambrils la Sra. Camí Mendoza Mercè, pel Dr. Aaron Gutiérrez i pel Dr. Òscar Saladié. director de la Càtedra Dow/URV de Desenvolupament Sostenible.

La primera ponència amb el títol "Corredor ferroviari del Mediterrani:  una visió de conjunt i les seves implicacions per les comarques de Tarragona" va anar a càrrec del Dr. Josep Vicent Boira, professor del Departament de Geografia de la Universitat de València, on va analitzar les potencialitats demogràfiques, econòmiques i socials del territori per demostrar que el corredor ha de ser una infraestructura necessària i de futur per fer créixer el mercat existent de la regió, principalment de Múrcia, València i Catalunya.

Segons el professor Boira és aquesta la regió de l'Estat amb un major pes en les exportacions internacionals sobre el PIB regional del 2013, basat en els subsectors agroalimentari, exportació de vehicles i turisme internacional.

Per finalitzar la ponència va fer una reflexió de quines haurien de ser les característiques del corredor del Mediterrani i per últim va afegir, " el corredor del Mediterrani ha de ser una oportunitat associada al rellançament d'una macroregió econòmica".

Tot seguit el Dr. Armando Ortuño professor del Departament d'Edificació i Urbanisme de la Universitat d'Alacant, va fer la segona ponència amb el títol "L'arribada de l'alta velocitat ferroviària a Alacant: quines implicacions té per al turisme?", va analitzar quins impactes en el sector turístic ha pogut tenir l'arribada de l'alta velocitat ferroviària a diferents municipis espanyols. Segons el professor Ortuño, "en funció del turisme que tingui un municipi, l'impacte de l'alta velocitat ferroviària tindrà un impacte o un altre". Durant el transcurs de la seva ponència va analitzar les debilitats i fortaleses que té i pot tenir l'estació del Camp de Tarragona i la seva localització fora de la ciutat de Tarragona. Una de les solucions als problemes de localització d'aquesta estació passaria per la seva comunicació intermodal amb una xarxa ferroviària de rodalies.

Per últim i per finalitzar el curs es va realitzar la Taula Rodona "Infraestructures ferroviàries al Camp de Tarragona: situació actual i reptes de futur" moderada pel Sr. Jordi Cáceres de la Cambra de Comerç de Tarragona i formada per la Sra. Gemma Aguilera, periodista i autora de "La gran bacanal", el Sr. Cristian Bardají de l'Observatori d'Infraestructures del corredor del Mediterrani de la Cambra de Comerç de Barcelona, el Sr. Daniel Miravet de l'Autoritat Territorial de la Mobilitat del Camp de Tarragona i el Dr. Aaron Gutiérrez del Departament de Geografia de la URV, on es va obrir un debat molt enriquidor i reflexiu de quins reptes de futur i quina dinàmica ha de tenir l'estació del Camp de Tarragona al territori.