Alicia Piquer Desvaux

Professora titular de Filologia Francesa a la Universitat de Barcelona. Ha participat en nombrosos col·loquis internacionals i publicat diversos estudis sobre escriptors clàssics i moderns francesos. Ha treballat aspectes característics de la modernitat literària, particularment el relat curt, l’humor, l'autobiografia i l’autoficció.  Editora del llibre Confluencias poéticas. Estética, recepción y traducción de la poesía francesa contemporánea (Barcelona, PPU, 2004), participa actualment en l’elaboració  del  Dictionnaire Claude Simon (París, Champion). S’interessa també pels escriptors d’expressió francesa “vinguts de fora”, especialment per Jorge Semprún.

Por un elogio de la ficción en la obra de Jorge Semprún
Dimecres 21 de març de 12.45 a 13.30

Resum de la ponència

¿Hasta qué punto el discurso de ficción sirve para transmitir la esencia de la experiencia vivida? Es uno de los grandes debates que Jorge Semprún ha mantenido y justificado a lo largo de sus libros con otros testigos directos, víctimas y supervivientes, del horror de los campos de concentración. No sólo la literatura sino la pintura y la música constituyen para Semprún medios de decir lo indecible, o de reflexionar sobre la problemática identitaria o sobre la convulsa historia europea. Obras como La deuxième mort de Ramón Mercader o L’Algarabie nos revelan, tras el juego literario de la novela negra o del relato picaresco, tras el humor, la ironía, el lirismo o el sentimiento trágico, más aspectos de un yo fragmentado en un mundo a la deriva.