Universitat Rovira i Virgili. La universitat pública de Tarragona

Departament de Filologia Catalana

← Altres activitats

Activitats

Participació d'estudiants de català al "Priorat en Persona"

Crònica del 20 d'octubre de 2017. Participació al "Priorat en persona"

El dia 20 d’octubre, els alumnes del segon curs de Llengua i Literatura Catalanes de la URV com a activitat de l’assignatura de Creació Catalana Contemporània, impartida per la professora Margarida Aritzeta, vam participar a l’esdeveniment Priorat en persona del centre Quim Soler. Consisteix en una trobada entre escriptors del panorama literari dels Països Catalans, sota el guiatge dels adalils –persones amb un fort coneixement de la comarca.

La jornada va començar al Molar, on els escriptors ja havien fet nit. Tot seguit van venir-nos a buscar a Gratallops amb un microbús i ens vam dirigir cap a Scala Dei. Allí ens esperava l’adalil Lluís Porqueras, propietari del forn del poble, que va iniciar la guia de l’excursió. En Lluís va explicar-nos els inicis de la construcció del forn i com elabora pa ecològic dos dies per setmana.

Tot seguit, vam reprendre el viatge en microbús acompanyats de l’adalil direcció la Cartoixa, però no vam poder accedir al recinte per manca de temps. Vam fer la pujada cap a l’Ermita de la Pietat i ens en va explicar la història; com a anècdota ens va dir que en Lluís Llach havia estat interessat a comprar-la. En acabar la ruta vam tornar a Scala Dei, on ens van fer saber que l’església del poble havia estat construïda per les tres famílies més adinerades de la vila per tal de reforçar les creences catòliques. També van descobrir-nos l’etimologia d’Scala Dei (‘escala de Déu’).

El següent destí va ser Poboleda: vam anar a casa dels tiets d’en Lluís, que van ensenyar-nos el seu celler particular, en el qual vam gaudir d’un tast de vins, mostra de la tradició vinícola del Priorat. Després del piscolabis ens van ensenyar la seva col·lecció d’antiguitats: llibres, claus, postals, fotografies, productes farmacèutics...

A l’hora de dinar vam fer cap a la Figuera i ens vam separar del grup d’escriptors, que van anar a dinar a casa d’una figuerenca juntament amb la segona adalil, Júlia Viejobueno. Com que no estàvem inclosos en l’activitat, vam dinar pel nostre compte, i vam fer unes exposicions que teníem pendents; mentrestant, els escriptors van fer una excursió pels voltants del poble acompanyats de la Júlia. En pic van acabar-la ens vam retrobar i vam emprendre camí cap a l’Ermita de Sant Pau. Allà vam visitar les trinxeres, el búnquer i l’observatori del comandament de l’exèrcit Republicà de la Batalla de l’Ebre. Vam cloure la jornada contemplant la posta de sol tots junts. En fer-se de nit vam acomiadar-nos dels escriptors al Molar i vam acabar la nostra aventura a Gratallops.

Clàudia Martín, Marc Ariño, Yaiza de la Cruz, Aida Roca, Cristina Bartra, Helena Amat