saltar al contingut principal
Cercar
URV

Tallers de comprensió lectora al Perú (2006)


Aquest és, fins avui, el projecte de més durada recolzat pel Centre de Cooperació al Desenvolupament “URV Solidària”. Durant 6 mesos es van impartir tallers de comprensió lectora de llengua castellana en col·legis de secundària del departament del Cusco.

Tres estudiants de final de carrera de Filologia Hispànica de la URV van col·laborar en aquestes tasques amb l’Associació Civil ProRural, una organització que va posar en marxa un sistema d’educació en alternança (15 dies de classe/15 dies sense classe) diferent al sistema tradicional estatal, i que permetia als estudiants complir amb la seva obligació de treballar per sostenir l’economia de casa. En 5 anys han fundat 20 col·legis en tot el país.

Els alumnes dels Centros Rurales de Formación en Alternancia (CRFAs) tenien, en la seva majoria, el quechua com a llengua materna i van aprendre malament el castellà, presentant dificultats en la comprensió i expressió escrita. En general, es podia parlar d’analfabetisme funcional: llegien (descodificaven), però eren molt pocs els que entenien el que llegien. És una cosa que no sorprèn en un país on no existeixen hàbits de lectura i on no s’ensenya a l’escola la gramàtica de la llengua materna (s’ha de tenir en compte que no s’escriu ni es llegeix en quechua). Per això, es van realitzar uns tallers literaris treballant la lectura i la redacció en castellà, perquè a partir d’aquí es creessin uns hàbits de lectura i fos possible desenvolupar i millorar totes les habilitats comunicatives.

Gràcies al recolzament del Centre de Cooperació al Desenvolupament “URV Solidària” va estar possible dotar als centres i als alumnes d’una petita quantitat de materials de lectura per continuar amb la labor iniciada.