saltar al contingut principal
Cercar
URV

Recolzament puntual per a la intervenció familiar d'infants i adolescents inmersos en situacions de conflicte a Iquitos (Perú)


Dues alumnes de l’àmbit de la psicologia i l’educació, van ser desplaçades, de maig a octubre de 2011, a la ciutat de Íquitos, ubicada al nord est de Perú; concretament a l’Associació La Restinga, que va néixer l’any 1996 amb l’objectiu d’atendre les necessitats bàsiques d’un grup de nens i nenes en alt risc social, que treballa mitjançant l’art, la comunicació, l’esport i el joc per assolir els seus objectius:

  • L’enfortiment de les capacitats dels nens, adolescents i joves per a potenciar la permanència escolar.
  • La creació d’espais lúdics i creatius per a millorar el procés d’aprenentatge, així com desenvolupar les capacitats y habilitats socials.
  • L’educació vivencial per a interioritzar les normes i valors que permetin al jove exercir una ciutadania plena i responsable.

La part del projecte que van desenvolupar està integrada dins el marc de l’educació social del projecte Crea Belén, l’objectiu del qual es realitzar tasques de desenvolupament comunal, al barri de Belén de la ciutat de Íquitos, que busca impactar en la cultura de violència naturalitzada contra nens/es, adolescents i dones. A través d'estratègies específiques a cada grup, es busca desenvolupar factors protectors enfront del maltractament, abús i explotació sexual. D'altra banda, i per a impactar en la comunitat, el projecte busca treballar conjuntament amb els líders i delegats comunals de la zona.

El barri de Belén està dividit per sectors. La Restinga treballa directament amb nens/es, joves i mares del sector 5, 7 i 9. Els educadors/es reparteixen i programen les activitats en funció del grup d’edat i de la zona/sector pertinent.

Les tasques van estar centrades al sector 7, amb nens i nenes entre 7 i 11 anys; duent a terme un programa d’habilitats socials a través del lleure, sempre programat a partir d’objectius específics, perquè siguin capaços d’empoderar-se a nivell personal, saber detectar situacions de risc i poder adquirir una sèrie d’habilitats per un desenvolupament més favorable. El grup estava format per una trentena de nens/es al cap davant de dos professionals; una noia referent del projecte i nosaltres.

Per altra banda, també van treballar dins del projecte de Reforçament Escolar en el mateix sector i amb gairebé els mateixos nens/es. L’objectiu del qual és proporcionar un recurs a les famílies i als nens/es que tenen més dificultats a l’escola; ja que per la seva manca de coneixements estan en risc de ser expulsats d’aquesta si no aproven el curs escolar.

Puntualment van donar suport a les famílies quan es detectava una situació de risc en una família o nen/a; duent a terme tasques de conciliació i mediació; així com l’ acompanyament a recursos com els serveis socio-sanitaris.