saltar al contingut principal
Cercar
URV

Una finestra al món: intercanvi d'experiències educatives (2011-2013)


Context

Des de la retirada de l'Estat Espanyol al 1975 el poble sahrauí espera la celebració d'un referèndum que defineixi la situació de dret del Sàhara Occidental. La darrera data en què s'ha fixat el referèndum és el desembre del 1999.

Segons el Front Polisario, la invasió marroquina i mauritana del Sàhara després de la  signatura dels acords de Madrid implica l'aparició d'unes condicions precàries a causa de la guerra que fan que una part important de la població sahrauí es traslladi als camps de refugiats  de Tinduf al sud d'Argèlia, el que els sahrauís anomenen com la hammada (la planúria de pedra).

El projecte

El projecte es localitza al Campament de Refugiats Saharauí de Smara (Argèlia), i es un projecte eminentment de sensibilització, tot i que també compta amb una part d'índole antropològica pel que fa a la recerca i recuperació de la tradició oral del poble saharauí. A més d'una tercera part de cooperació al desenvolupament (que és pel que es demana la subvenció a la URVS), amb la rehabilitació i dinamització de les biblioteques escolars de Smara.

Objectius

  • Conscienciar als alumnes de l'existència d'altres realitats i que segueixin en contacte amb aquesta, a través d'alguna cosa tant enriquidora com és la cultura, concretament llegendes sahrauís i catalanes.
  • Col·laborar amb el funcionament i desenvolupament de les escoles i les biblioteques del camp de refugiats de Smara, proporcionant materials, activitats i formació.

Resultats

En terreny

  • Escoles
    • Treballar la cultura del seus país, concretament la creació literària.
    • Lectura i comprensió de les llegendes sahrauís escollides.
    • Treballar les llegendes per tal d'explicar-les als nens/es de l'Escola Cèsar August, mitk¡jançant l'enregistrament videogràfic.
    • Créixer en valors i actituds, que s'inculquen des del projecte i que són intrínsecs del mateix: solidaritat, igualtat, respecte i tolerància.
    • Conèixer una altra realitat, uns altres nens/es i tot el que comporta el valor de l'amistat.
    • Treballar i conèixer una altra cultura; la catalana a través de les llegendes que els nens/es els hi expliquen mitjançant vídeos.
    • Comprensió del text i preparar la representació teatral, fet que comporta el treball en equip, esforç i treball mentre s'enriqueixen culturalment i com a persones.
  • Biblioteca
    • Formar i intercanviar maneres de gestió i organització amb els mestres sahrauís.
    • Dotar-los dels mecanismes necessaris per poder gestionar l'espai d'acord amb els seus usos i costums.
    • Comptar amb un espai de biblioteca on tinguin accés al material didàctic de forma ordenada i ben conservada.
    • Crear un espai on es desenvolupin activits vers l'hàbit de la lectura, el món dels llibres i l'aprenentatge a través del fet i l'espai lector.

Àmbit de la Sensibilització al Nord

  • Un teixit de contes: Llibre a disposició de tothom com a material didàctic i de sensibilització.
  • Campanya de recollida de llibres "Llegir per alliberar". Recollida de llibres a Tarragona per donar-los a les biblioteques de les escoles de Smara.

Enllaços d'interes