saltar al contingut principal
Cercar
URV

Experiències d'Aprenentatge Servei al Grau de Psicologia

Avaluació Psicopedagògica en Educació

  • Professor: M. Josep Alemany Vazquez (mariajosep.alemany@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Escola de Pràctiques
  • Resum: Es tracta de col·laborar amb el centre educatiu i l'Equip d'Assessorament Psicopedagògic (EAP) pel que fa al treball d'atenció a la diversitat dels alumnes escolaritzats a l'Escola de Pràctiques. Les tasques a desenvolupar són diverses. D'una banda, detectar els alumnes amb possibles necessitats educatives especials, trastorns de l'aprenentatge, altes capacitats. D'altra banda, col·laborar en l'avaluació i seguiment dels alumnes amb necessitats educatives especials, trastorns de l'aprenentatge així com alumnes amb altes capacitats, retard en l'aprenentatge.

Pràctiques Externes - Pràcticum Cooperació

  • Coordinadora: Paloma Vicens (paloma.vicens@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Fundació El Sueño de la Campana
  • Resum: El Pràcticum de Cooperació neix d’un acord de cooperació durant el curs 2004-2005 entre la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia (FCEP) de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Fundació “El Sueño de la Campana” de San Ramón (Matagalpa, Nicaragua). El projecte aprovat per la Junta de la Facultat té com a objectiu primordial incloure dins de la formació de l’estudiantat d’aquesta facultat, unes pràctiques externes solidàries que els permetin formar-se com a bons professionals i també com a persones sensibles als problemes presents en el món actual, a la vegada que coneixen la realitat d’altres països que assoleixen una situació de pobresa i marginació. La participació de la Facultat se centra en aspectes educatius, psicològics i socials, treballant principalment amb els col·lectius més vulnerables: nens i nenes, joves i dones. L’estudiantat del Grau d’Educació Infantil que s’incorpora a les Pràctiques realitza tasques pròpies del seu àmbit de formació en diferents Escoles de San Ramón sota la supervisió de les tutores de cadascun d’aquests centres i institucions, les tutores de la FCEP i de la psicòloga de la Fundació "El Sueño de la Campana".
  • Pots escoltar l'experiència a Tarragona Ràdio
     

Treball Fi de Grau - Pràcticum Cooperació

  • Coordinadora: Paloma Vicens (paloma.vicens@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Fundació El Sueño de la Campana
  • Resum: L'estudiantat que hagi realitzat les Pràctiques Externes amb el marc anteriorment explicat pot desenvolupar en el mateix el seu Treball Fi de Grau.

Treball Fi de Grau - Estratègies metodològiques en l'aprenentatge de nois/es amb Asperger

  • Professora: Cori Camps Llauradó (cori.camps@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Associació Asperger del Camp de Tarragona (ASPERCAMP)
  • Resum: La proposta del treball va sorgir en la primera edició del Mercat de Projectes Socials realitzat a Reus. S'impulsava un projecte interdisciplinari per a buscar solucions a reptes que es plantegen en els nens amb Asperger, treballant des de diferents àmbits: Enginyeria Tècnica en Telecomunicacions, el Màster en Tecnologia Educativa: e-Learning i Gestió del Coneixement i el Màster de Formació del Professorat en Secundària.
    Els principals problemes dels nois/es amb Asperger provenen del fet que la majoria de les activitats que es realitzen en els centres escolars estan pensades per a nois i noies neurotípics. L'objectiu del projecte interdisciplinari és el d'aportar estratègies d'adaptació metodològica que facin servir les noves tecnologies i que permetin la millora de l'aprenentatge de nois/noies amb Asperger.
    A partir de diferents entrevistes amb mestres, psicòlogues i altres professionals que estan amb els nens/nois amb síndrome d'Asperger, es farà una proposta adreçada a millorar la seva adaptació i els seus aprenentatges a l'aula.

Treball Fi de Grau - Estudi sobre la relació entre el Parkinson i la salut mental

  • Coordinadora: Margarita Torrente (margarita.torrente@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Associació de Parkinson de les comarques de Tarragona
  • Resum: Aquest projecte es deriva del I Mercat de Projectes Socials celebrat a la Facultat d'Economia i Empresa a Reus. En els últims anys els membres de l'Associació de Parkinson de les Comarques de Tarragona han detectat que la malaltia de Parkinson va acompanyada per altres trastorns de salut. Aquesta comorbiditat sembla que inclús està augmentada en persones joves. En aquest treball, es pretén estudiar i aprofundir en aquest tema: avaluar als pacients diagnosticats de Parkinson si presenten simptomatologia psicopatològica, revisar si aquesta simptomatologia psicopatològica està diagnosticada o emmascarada pel trastorn principal.
    Es farà una presentació pública dels resultats davant l'entitat i les persones interessades per sensibilitzar a la societat de les dificultats d'aquests pacients i possibles trastorns concomitants, els quals són important detectar i tractar a la vegada.

Treball Fi de Grau - Estudi sobre la relació entre emocions i comportament corporal en persones afectades de Parkinson

  • Coordinadora: Margarita Torrente (margarita.torrente@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Associació de Parkinson de les comarques de Tarragona
  • Resum: Aquest projecte es deriva del I Mercat de Projectes Socials celebrat a la Facultat d'Economia i Empresa a Reus. En els últims anys els membres de l'Associació de Parkinson de les Comarques de Tarragona han vist una relació entre les emocions i les alteracions a escala corporal que pateixen els pacients de Parkinson. En aquest TFG, es pretén conèixer la relació i la influència que les emocions poden exercir sobre l'agreujament dels problemes corporals, per tal de poder ajudar millor als afectats.

Treball Fi de Grau - Creació i disseny de Grups d'Ajuda Mútua de famílies cuidadores

  • Coordinadora: Núria Vázquez Orellana (nuria.vazquezo@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Xarxa de Suport a Famílies Cuidadores de Tarragona
  • Resum: Aquest projecte es deriva del II Mercat de Projectes Socials celebrat a Tarragona. L'estudiant s'ha incorporat a les reunions de la xarxa per tal de tenir informació de primera mà i poder adequar el projecte a les necessitats reals. Un cop detectades les necessitats s'ha elaborat la programació i la posada en marxa i desenvolupament de dues activitats: grups d'ajuda mútua per als cuidadors i grups d'elaboració del dol. L'experiència APS ha estat realitzada de forma complementària entre una estudiant del grau de Treball Social i una estudiant del grau de Psicologia, i els resultats han permès el disseny de creació d'un projecte de Grups d'Ajuda Mútua per a familiars cuidadors de forma transversal integrant els socis de diferents entitats i afectacions. A més, s'ha desenvolupat una acció pilot amb d'un Grup d'Ajuda Mútua i se n'ha dut a terme l' avaluació.

Treball Fi de Grau - La influència de conviure amb animals domèstics i de granja en el desenvolupament emocional en infants de 2 a 6 anys

  • Coordinador: Jorge Manuel Dueñas Rada (jorgemanuel.duenas@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Refugi d'animals Mon La Bassa, Escola Petits Voladors
  • Resum: Aquest projecte té com a objectiu investigar la influència que aporten els animals domèstics i de granja en el desenvolupament emocional en infants de 2 a 6 anys dintre d'una escola granja. Per una banda, el projecte busca plantejar un model objectiu d'avaluació que permeti orientar els plantejaments docents, sense deixar de banda l'orientació pedagògica de l'escola. D'altra banda, aquesta experiència també permet que l'estudiantat observi com treballa l'equip multidisciplinari. L'estudiantat pot interactuar en un ambient real i ser capaç de proposar intervencions creatives i científiques dins d'un model pedagògic específic.

Treball Fi de Grau – Disseny d’indicadors d’avaluació 

  • Professora: Montserrat Domènec Auqué (montserrat.domenech@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Unitat Tècnica Gent Gran Activa
  • Resum: Aquest projecte sorgeix del II Mercat de Projectes Socials de la URV. Es tracta de fer un estudi dels diferents programes i activitats d’intervenció amb gent gran per tal de dissenyar una sèrie d’indicadors per avaluar la idoneïtat i utilitat de les activitats que s’implementaran, així com la satisfacció de les persones destinatàries. 

Treball Fi de Grau - Estimulació cognitiva i capacitat d'inhibició amb gent gran

  • Professora: Fàbia Morales Vives (fabia.morales@urv.cat)
  • Destinataris del servei: Residència Nostrallar, Residència Gent Gran de Reus
  • Resum: Treball de fi de grau basat en els estudis sobre inhibició realitzats per Hasher i Zacks. Segons aquests estudis, el menor rendiment a la tercera edat en la memòria de treball s'explica en realitat pel deteriorament de la capacitat d'inhibició. Per aquest motiu, en aquest TFG s'avaluarà si el fet de realitzar sessions d'estimulació cognitiva per estimular la capacitat d'inhibició comporta una millora de la memòria de treball. Concretament, l'alumna dissenyarà activitats per a la tercera edat que permetin estimular la capacitat d'inhibició, i realitzarà diverses sessions d'estimulació cognitiva a les dues residències geriàtriques. També avaluarà la memòria de treball abans de començar la intervenció i una vegada finalitzada, per comprovar si hi ha diferències significatives. Cal destacar que a les sessions d'estimulació cognitiva habitualment no es treballa la capacitat d'inhibició, per la qual cosa aquest estudi resulta innovador i útil per a la comunitat, donat que pot donar lloc a una futura millor d'aquestes sessions a les residències geriàtriques i millorar la qualitat de vida dels residents.

"Psicogerontologia" i "Intervenció Psicomotriu"

  • Coordinadora: Fabia Morales (fabia.morales@urv.cat)
  • Destinataris del servei: Residència de Gent Gran de Reus, Residència Mare de Déu de la Mercè, Residència Jaume I de l'Espluga de Francolí, Residència Assistida - Llar Conca de Barberà de Montblanc.
  • Resum: En aquesta experiència l'estudiantat realitza una funció social d'acompanyament i de suport emocional a persones de la tercera edat, facilitant un intercanvi generacional. Els estudiants prenen consciència de les necessitats d'aquest col·lectiu, la qual cosa promou el compromís amb l'ètica i la responsabilitat social com a ciutadans i com a professionals. També permet que l'estudiantat observi com treballa l'equip multidisciplinari en una residència geriàtrica, especialment el psicòleg del centre. Això facilita que els estudiants aportin coneixements útils adquirits a les matèries i que puguin treballar altres competències de tipus pràctic i professionalitzador. El fet de vincular aquesta activitat d'APS a dues matèries del grau de Psicologia facilita que els alumnes adquireixin una visió més àmplia de l'activitat del psicòleg, que abasta diversos aspectes dins l'àmbit geriàtric. Concretament, es treballen aspectes vinculats a la psicomotricitat, l'avaluació cognitiva i socioafectiva, i la intervenció psicològica. Aquesta experiència permet que l'estudiantat proporcioni un servei social a la comunitat, donat que les persones grans institucionalitzades sovint se senten soles i desvinculades de la resta de la societat. Alguns estudiants han establert vincles amb les persones residents i continuen visitant-los un cop acabada l'experiència, decideixen realitzar un voluntariat en aquest àmbit o el consideren una nova opció potencial de futur professional.
  • Pots escoltar l'experiència a Tarragona Ràdio