saltar al contingut principal
Cercar
URV

Experiències d'Aprenentatge Servei al Grau d'Educació Infantil


Societat, família i educació

  • Coordinador: Josep Holgado (josep.holgado@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Escoles de la ciutat de Tortosa
  • Resum: El projecte Tàndem és un projecte socioeducatiu que es desenvolupa a la ciutat de Tortosa i que té com a finalitat primera, afavorir la integració social i cultural i lingüística i el desenvolupament personal i formatiu d'aquell alumnat de les escoles de Tortosa que presentin dificultats en aquest procés d'integració. Per tal de dur-lo a terme, el projecte Tàndem posa en relació a diferents agents educatius i socials de la ciutat amb la voluntat de construir conjuntament un acompanyament integral d'aquest alumnat. El projecte s'anomena Tàndem perquè el nucli d'intervenció (2+2) el formen per una banda, parelles de mentors (alumnat dels Graus d'Educació Infantil i Primària de la URV del Campus Terres de l'Ebre i del CFGS d'Integració Social i de l'INS de l'Ebre) i per l'altra, parelles d'alumnes de les escoles de la ciutat de Tortosa.
  • Pots escoltar l'experiència a Tarragona Ràdio
  • Més informació: http://pedagogia.fcep.urv.cat/tandem/
  • Vídeo:

L'escola d'educació infantil - LECXIT

  • Coordinador: Joan Fuguet (juan.fuguet@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Escoles adscrites al Programa LEXCIT.
  • Resum: Aquesta experiència d'APS s'emmarca a la part pràctica de l'assignatura i es realitza en col·laboració amb el Programa LECXIT. L'objectiu és establir un lligam entre el servei a la comunitat i la formació acadèmica. El Programa LEXCIT té per objectiu incrementar l'èxit educatiu dels nens/es a través del treball per la millora de la seva comprensió lectora. Es fa servir una metodologia lúdica i amena gràcies a la col·laboració d'adults que modelen i acompanyen en les activitats proposades i a la implicació de l'entorn dels nens i nenes participants.
  • Més informació: http://www.lectura.cat/

Ensenyament i aprenentatge de llengües i lectoescriptura I (Seu Baix Penedès)

  • Coordinadora: Pilar Iranzo (pilar.iranzo@urv.cat)
  • Destinataris del servei: Escola Secallets (Coma-Ruga), Escola Angle Guimerà (El Vendrell) i Escola Teresa Martorell (El Vendrell)
  • Resum: Aquesta experiència d'Aprenentatge Servei per als cursos 2014-2015 i 2015-2016 s'inscriu dins de la Recerca ARMIF-2014 (AGAUR): Millorar les competències docents lingüístico-comunicatives i inclusives dels estudiants del Grau d'Educació Infantil (URV) per mitjà d'Aprenentatge-Servei amb escoles d'educació infantil i primària (comunitats d'aprenentatge). Les Comunitats d'Aprenentatge fan que els processos d'ensenyament-aprenentatge s'insereixin en contextos d'interacció entre els nens/es i la comunitat. També promouen que els adults esdevinguin acompanyants dels aprenentatges dels nens/es de manera que aquests aprenguin tot col·laborant en situacions que impliquin interaccions socioculturals. L'estudiantat de la URV de la Seu Baix Penedès, en el context d'aquesta assignatura, col·laboraran amb els grups interactius, en les escoles destinatàries del servei, com a adults significatius en situacions de llengua oral: contes per parlar (immersió lingüística) i joc simbòlic. Cada estudiant, membre de grups de 3-4 estudiants, prepararà les activitats havent conegut els destinataris, llurs necessitats i els contextos propis de la biblioteca on es desenvoluparan les tasques. Cada tasca implicarà el disseny, el desenvolupament i l'avaluació tant dels aprenentatges dels nens/es i/o adults, com els dels mestres implicats i dels seus propis com a futurs/es mestres.

Escola inclusiva i atenció primerenca (Seu Baix Penedès)

  • Coordinadora: Pilar Iranzo (pilar.iranzo@urv.cat)
  • Destinataris del servei: Escola Secallets (Coma-Ruga), Escola Angle Guimerà (El Vendrell) i Escola Teresa Martorell (El Vendrell)
  • Resum: Aquesta experiència d'Aprenentatge Servei per als cursos 2014-2015 i 2015-2016 s'inscriu dins de la Recerca ARMIF-2014 (AGAUR): Millorar les competències docents lingüístico-comunicatives i inclusives dels estudiants del Grau d'Educació Infantil (URV) per mitjà d'Aprenentatge-Servei amb escoles d'educació infantil i primària (comunitats d'aprenentatge). Les Comunitats d'Aprenentatge fan que els processos d'ensenyament-aprenentatge s'insereixin en contextos d'interacció entre els nens/es i la comunitat. També promouen que els adults esdevinguin acompanyants dels aprenentatges dels infants de manera que aquests aprenguin tot col·laborant en situacions que impliquin interaccions socioculturals. L'estudiantat de la FCEP de la Seu Baix Penedès, en el context d'aquesta assignatura, col·labora amb els grups interactius, en les escoles destinatàries del servei, com a adults significatius exercitant competències com dissenyar i regular espais d'aprenentatge en contextos de diversitat que atenguin a les singulars necessitats educatives dels alumnes, a la igualtat de gènere, l'equitat i el respecte dels drets humans. Cada estudiant, en grups de 3-4 estudiants, prepararà les activitats havent conegut els destinataris, llurs necessitats i els contextos propis on es desenvoluparan les tasques. Cada tasca implicarà el disseny, el desenvolupament i l'avaluació tant dels aprenentatges dels nens/es  i/o adults, com els dels mestres implicats i dels seus propis com a futurs/es mestres.

Ensenyament i aprenentatge de llengües i lectoescriptura II (Seu Baix Penedès)

  • Coordinadora: Pilar Iranzo (pilar.iranzo@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Escola Secallets (Coma-Ruga), Escola Angle Guimerà (El Vendrell) i Escola Teresa Martorell (El Vendrell)
  • Resum: Aquesta experiència d'Aprenentatge Servei per als cursos 2014-2015 i 2015-2016 s'inscriu dins de la Recerca ARMIF-2014 (AGAUR): Millorar les competències docents lingüístico-comunicatives i inclusives dels estudiants del Grau d'Educació Infantil (URV) per mitjà d'Aprenentatge-Servei amb escoles d'educació infantil i primària (comunitats d'aprenentatge). Les Comunitats d'Aprenentatge fan que els processos d'ensenyament-aprenentatge s'insereixin en contextos d'interacció entre els nens/es i la comunitat. També promouen que els adults esdevinguin acompanyants dels aprenentatges dels infants de manera que aquests aprenguin tot col·laborant en situacions que impliquin interaccions socioculturals. L'estudiantat de la FCEP de la Seu Baix Penedès, en el context d'aquesta assignatura, col·laborarà amb els grups interactius, en les escoles destinatàries del servei, com a adults significatius en situacions de diagnòstic, disseny, desenvolupament i avaluació de l'alfabetització inicial així com en el treball al voltant de les tipologies textuals en la comprensió lectora i la composició escrita. Cada estudiant, membre de grups de 3-4 estudiants, prepararà les activitats, havent conegut els destinataris, llurs necessitats i els contextos propis de la biblioteca on es desenvoluparan les tasques. Cada tasca implicarà el disseny, el desenvolupament i l'avaluació tant dels aprenentatges dels nens/es i/o adults, com els dels mestres implicats i dels seus propis com a futurs/es mestres.

Ensenyament i aprenentatge de llengües i lectoescriptura III (Seu Baix Penedès)

  • Coordinadora: Pilar Iranzo (pilar.iranzo@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Escola Secallets (Coma-Ruga), Escola Angle Guimerà (El Vendrell) i Escola Teresa Martorell (El Vendrell)
  • Resum: Aquesta experiència d'Aprenentatge Servei per als cursos 2014-2015 i 2015-2016 s'inscriu dins de la Recerca ARMIF-2014 (AGAUR): Millorar les competències docents lingüístico-comunicatives i inclusives dels estudiants del Grau d'Educació Infantil (URV) per mitjà d'Aprenentatge-Servei amb escoles d'educació infantil i primària (comunitats d'aprenentatge). Les Comunitats d'Aprenentatge fan perquè els processos d'ensenyament-aprenentatge s'insereixin en contextos d'interacció entre els nens/es i la comunitat. També promouen que els adults esdevinguin acompanyants dels aprenentatges dels infants de manera que aquests aprenguin tot col·laborant en situacions que impliquin interaccions socioculturals.
    L'estudiantat de la FCEP de la Seu Baix Penedès, en el context d'aquesta assignatura, col·labora amb els grups interactius com a adults significatius en situacions d'ús de la biblioteca del centre amb tasques relacionades amb l'ús de la llengua i el gust per la lectura i l'escriptura. També estimulant l'ús de la llengua oral, teatralitzant contes populars. Cada estudiant, membre de grups de 3-4 estudiants, prepararà les activitats havent conegut els destinataris, llurs necessitats i els contextos propis de la biblioteca/aula on es desenvoluparan les tasques. Cada tasca implicarà el disseny, el desenvolupament i l'avaluació tant dels aprenentatges dels nens/es i/o adults, com els dels mestres implicats i els seus propis com a futurs/es mestres.

Ensenyament i aprenentatge de llengües i lectoescriptura III

  • Coordinadora: Francesca Segarra Ibáñez (francisca.segarra@urv.cat)
  • Destinatari del servei: ESC Marià Fortuny de Reus
  • Resum: Es tracta del desplegament de la competència oral en l'adquisició de la llengua vehicular de comunicació i aprenentatge de l'escola per part de les mares i pares que no la tenen com a llengua familiar.
    Un dia a la setmana, en franja de matí o tarda, a pactar es farien grups de
    conversa on l'alumnat programaria activitats per tal d'accedir, d'una manera
    molt pràctica, a la llengua.

Pràctiques Externes - Pràcticum Cooperació

  • Coordinadora: Paloma Vicens (paloma.vicens@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Fundació El Sueño de la Campana
  • Resum: El Pràcticum de Cooperació neix d’un acord de cooperació durant el curs 2004-2005 entre la Facultat de Ciències de l'Educació i Psicologia (FCEP) de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i la Fundació El Sueño de la Campana de San Ramón (Matagalpa, Nicaragua). El projecte aprovat per la Junta de la Facultat té com a objectiu primordial incloure dins de la formació de l’estudiantat d’aquesta facultat, unes pràctiques externes solidàries que els permetin formar-se com a bons professionals i també com a persones sensibles als problemes presents en el món actual, a la vegada que coneixen la realitat d’altres països que assoleixen una situació de pobresa i marginació. La participació de la Facultat es centra en aspectes educatius, psicològics i socials, treballant principalment amb els col·lectius més vulnerables: nens i nenes, joves i dones. L’estudiantat del Grau d’Educació Infantil que s’incorpora a les Pràctiques realitza tasques pròpies del seu àmbit de formació en diferents Escoles de San Ramón sota la supervisió de les tutores de cadascun d’aquests centres i institucions, les tutores de la FCEP i de la psicòloga de la Fundació El Sueño de la Campana.
  • Pots escoltar l'experiència a Tarragona Ràdio

Treball Fi de Grau - Pràcticum Cooperació

  • Coordinadora: Paloma Vicens (paloma.vicens@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Fundació El Sueño de la Campana
  • Resum: L'estudiantat que hagi realitzat les Pràctiques Externes amb el marc anteriorment explicat pot desenvolupar en el mateix el seu Treball Fi de Grau.

Treball Fi de Grau - Contes

  • Professora: Elena de la Cruz Vergari (elena.delacruz@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Regidoria de Cultura i Joventut de l'Ajuntament de Reus
  • Resum: L'estudiantat durà a terme una unitat didàctica dissenyada per ell en cinc escoles públiques de Reus i les avaluarà. A partir d'aquí, l'estudiantat farà les propostes de millora que consideri segons l'experiència personal i la recerca científica en l'àmbit de la didàctica en la reflexió dels valors ètics que genera la immigració de països no desenvolupats, a través d'un document audiovisual. Les tasques concretes a realitzar per l'estudiantat seran:
    - Posada en pràctica de la unitat didàctica en cinc centres públics de la ciutat de Reus.
    - Anàlisi de la unitat didàctica a través de formularis d'avaluació de l'alumnat i d'autoavaluació de la tasca docent.
    - Recerca entorn de la didàctica del vídeo i la didàctica dels valors (s'entén per valors la consideració ètica i moral d'un fet social)
    - Replantejament i millora de la unitat didàctica.

Competència comunicativa oral i cultura popular

  • Coordinador: Edward Lockhart (edwardalvar.lockhart@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Biblioteques públiques del Camp de Tarragona
  • Resum: En aquesta assignatura l'estudiantat prepara una sessió d'una hora de contacontes en anglès que es porta a terme a una biblioteca pública de la província. D'aquesta manera, els nens i nenes de la província poden tenir un contacte més directe amb la biblioteca de la seva zona, s'estén l'ús de l'anglès fora del context escolar i es fa que la tasca de l'estudiantat sigui molt més real i, per tant, significativa. Per descomptat, els contes treballats en aquestes sessions tenen un fons ètic i moral amb un currículum ocult que transmet valors importants per a aquests nens i nenes.

Intervenció psicoeducativa en les dificultats emocionals i de relació

  • Professora: Cinta Forcadell (cinta.forcadell@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Col·legi Diocesà Sagrada Família de Tortosa, CEIP Ferreries, Escola Jaume Valmes de Santa Bàrbara, Escola Consol Ferré d'Amposta, Escola El Temple, CEIP Joan Baptista Serra d'Alcanar, Escola Mestre Marcel·lí Domingo de Roquetes, Escola l'Assumpció de Deltebre.
  • Resum: Aquesta experiència es porta a terme amb estudiantat de tercer de la URV del Campus de les Terres de l’Ebre. Es tracta d'un projecte anomenat "l’Educació Emocional a les escoles" i consisteix a apropar la universitat a l’escola amb la col·laboració de l’estudiantat universitari. L'estudiantat realitza un diagnòstic de les necessitats amb l'equip directiu dels centres (selecció del grup idoni per a realitzar l'APS, materials, espais, duració), posteriorment elabora el material didàctic corresponent i implementa les activitats dissenyades per ells/es mateixos sobre l'educació emocional. Les activitats han sigut prèviament presentades a l'Aula davant els/les companys/es i reestructurades d'acord amb les propostes de millora plantejades. Les dinàmiques d'educació emocional desenvolupades per l'estudiantat ha fet repensar als centres educatius sobre la introducció de la intel·ligència emocional  al currículum i plantejar-se el model a utilitzar.

Projecte artístic

  • Professora: Margarita Celma Tafalla (margarita.celma@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Centre de Professors i Recursos del Baix Ebre
  • Resum: La “Trobada de corals escolars” aglutina a molts centres educatius de les Terres de l'Ebre. L'estudiantat del Grau d'Educació Infantil i Primària de la URV del Campus Terres de l'Ebre pot conèixer, participar i ajudar al desenvolupament d'aquest projecte educatiu; dissenyant i preparant activitats didàctiques de suport al procés i col·laborant en la seva execució. L'estudiantat assisteix a un assaig coral d'un dels centres educatius participants i realitza propostes didàctiques i propostes rítmiques d'aprenentatge d'una de les cançons comunes a tots els cors. L'existència d'una necessitat social i cultural de difusió de la tradició musical ha possibilitat la continuïtat del projecte. Les conclusions aportades per l'estudiantat serveixen a les entitats a realitzar propostes de millora.

Ensenyament i aprenentatge de llengües i lecto-escriptura I

  • Professora: Francesca Segarra Ibáñez (francisca.segarra@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Escola Marià Fortuny (Reus)
  • Resum: Aquest projecte es basa en el desplegament de la competència oral en l'adquisició de la llengua vehicular de comunicació i aprenentatge de l'escola. L'estudiantat programa activitats de llengua oral, dissenya situacions d'ensenyament-aprenentatge en el marc de la intervenció naturalista i du a terme les actuacions de desplegament de la programació personalitzada amb els usuaris del programa.