saltar al contingut principal
Cercar
URV

Experiències d'Aprenentatge Servei a Grau d'Arquitectura


Sostenibilitat a la ciutat contemporània

  • Professor: Carles Barberà Escoí (carlos.barbera@urv.cat)
  • Destinataris del servei: INS Lluís Domènech i Montaner, Ajuntament de Reus
  • Resum: Aquesta experiència consta de dues activitats:

La primera activitat es realitza amb l'institut Lluís Domènech i Montaner, el qual consta d'unes instal·lacions molt antigues que s'han mantingut de forma correcta, però que evidencien mancances a nivell d'eficiència energètica. L'estudiantat d'arquitectura fa unes pràctiques reals i a més, experimenta en primera persona la situació actual dels equipaments públics. Els estudiants prendran consciència de les necessitats d'actuar per millorar l'eficiència energètica i donat que el seu treball es cedirà al centre per tal que puguin decidir quines mesures poden aplicar, s'aconsegueix que l'alumne d'arquitectura se senti orgullós de realitzar un treball útil a la comunitat educativa. El centre IES Domènech i Montaner rebrà una auditoria energètica, que amb les seves limitacions per no tractar-se d'un treball professional, els servirà per identificar els principals problemes pel que fa a la gestió dels recursos energètics. D'aquesta manera, podrem proposar solucions de baix cost econòmic i alt estalvi energètic que repercutiran en el millor funcionament del centre i amb un estalvi econòmic per a la comunitat.

En la segona activitat l'estudiantat ha de diagnosticar les necessitats de transport mitjançant bicicleta a la ciutat de Reus, i proposar diferents alternatives basant-se en les possibilitats d'utilització de les instal·lacions municipals, així com de les xarxes viàries i nodes de connexió. L'estudiantat experimenta la dificultat d'impulsar mesures de mobilitat sostenible tant pel que fa al cost com al canvi d'hàbits dels usuaris. El receptor del servei en aquest cas és l'ajuntament de Reus, el qual rebrà unes valoracions sobre el Pla d'implantació de la bici que serviran per poder millorar aquest i en definitiva, poder oferir un millor servei als ciutadans de Reus.

Territori i Paisatge. Projectes Territorials

  • Professor: Sergi Saladié Gil (sergi.saladie@urv.cat)
  • Destinataris del servei:
    Curs 2012-13: Associació Delterpa (Riudecols), Ajuntament Pinell de Brai (Terra Alta).
    Curs 2013-14: Institut d'Estudis Vallencs, Plataforma Salvem la Platja Llarga i el bosc de la Marquesa, La Canonja 3. Poble, Paisatge, Sostenibilitat, Consorci per a la preservació del paisatge agrícola de la plana de secà de l'Alt Camp.
    Curs 2014-15: Assemblea Aturem BCN World, GEPEC, Associació de Veïns del Barri Immaculada.
  • Resum: Aquesta experiència d'APS es desenvolupa en dues assignatures que corresponen a titulacions diferents: la Llicenciatura d'Arquitectura (actualment en extinció) i el Grau d'Arquitectura. L'estudiantat treballa la part pràctica (3 crèdits) de les assignatures en territoris que presenten dinàmiques territorials i paisatgístiques particulars. En contacte i interacció amb els agents territorials de cada àmbit, es pretenen aportar possibles solucions a l'ordenació i gestió dels corresponents paisatges. El treball de l'estudiantat es fonamenta en l'anàlisi del territori, el treball de camp i l'elaboració de propostes per a la millora de la qualitat del paisatge. L'estudiantat treballa en grups que es centren en aspectes concrets i particulars dels municipis amb els quals es treballa. Cada curs acadèmic es treballa en àmbits territorials i problemàtiques diferents, variant els destinataris del servei.
  • Pots escoltar l'experiència a Tarragona Ràdio

Seminari interdisciplinar - Reus Ocult

  • Professor: Jordi Sardà Ferran (jordi.sardaf@urv.cat)
  • Destinatari del servei: Associació Espais Ocults
  • Resum: L'experiència és molt enriquidora, ja que no sols envolta l'àmbit de l'arquitectura i la història, sinó que també té molta importància el tracte directe amb les persones al llarg de totes les fases de l'activitat: gestió, difusió... És una posada en escena del treball en equip on participen persones de molts àmbits, orígens i inquietuds diferents. L'alumne treballarà, aprendrà i obtindrà experiències de tota mena a la vegada que es divertirà. A més a més, treballarà a un projecte quasi des de la fase inicial i hauran de prendre partit de l'activitat fins al final.