saltar al contingut principal
Cercar
URV

Òpera Oberta 2013-2014

Presentació

Estranys afectes, estranyes parelles. El món de l'Òpera, de Monteverdi a Britten. 

Ens adrecem una vegada més a la comunitat URV i a totes les persones que ens segueixen per presentar una nova edició d’ Òpera Oberta. Aquesta vegada, proposem un itinerari visual i sonor a través de l’abisme, la grandesai la misèria dels sentiments humans, l’etern moviment de les passions, ingredient essencial en el naixement del gènere melodramàtic. Món dels afectes doncs explicats en música, capaços de provocarla riallada sarcàstica o la catarsi de les llàgrimes. Per perfilar l’enginy, a més a més d’incloure en el programa un petit cicle de conferències, tensarem l’arc entre dos grans dramaturgs de la música, Claudio Monteverdi (L’incoronazione di Poppea ) i Benjamin Britten, (A Midsummer Night’s Dream ) sense oblidar recalar en la figura essencial de W. A. Mozart (Die Entführung aus dem Serail ) i passant també per la vitalitat teatral i la tendresa de Gaetano Donizzetti. (L’elisir d’amore).

Des de la sensualitat barroca i el refinament dels diàlegs en estil recitatiu entre Poppea i Nerone ( i amb el contrapunt de dolor de la reina destronada i repudiada, Ottavia, un dels punts àlgids de l’obra), anirem entrant a poc a poc en el terreny pantanós del món de les parelles, avançant ja en ple Classicisme per les peripècies mozartianesi pels dubtes del cor de Constanze, mercès a aquesta nova dramaticitat pròpia del segle de les llums, basada en un nou concepte d’emoció dinàmica i en el motor teatral del sentimentalisme a flor de pell dels personatges, tot convertit en element rítmic.

Ja en plena època romàntica, Donizetti ens convidarà a la llàgrima fàcil i a la rialla, utilitzant en clau teatral les pors a no ser acceptat de Nemorino i la vitalitat carregada d’erotisme d’Amina, amb un final on la puresa del desfici amorós és capaç de superar, si més no en termes de ficció, tots els condicionants de classe.Finalment, amb la recreació de Britten de l’obra de Shakespeare, tanquem el cercle dels estranys afectes tornant a una històriaescrita a l’època que van veure néixer l’òpera com a gènere. Una història on, no ho oblidem, un encanteri fa possible que la reina de les fades, Titània es torni boja per un individu disfressat d’ase... Estranys afectes, estranyes parelles!

L’activitat Òpera Oberta la dirigeix la professora Dra. Maria Rosa Tamarit Sumalla (mariarosa.tamarit(ELIMINAR)@urv.cat)